Abstract:
การศึกษาเรื่องพฤติกรรมในการเลือกซื้อยาของผู้บริโภค ในเขตอำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อยาของผู้บริโภค และเปรียบเทียบพฤติกรรมการเลือกซื้อยาของผู้บริโภค จำแนกตามคุณลักษณะส่วนบุคคลของผู้บริโภค ในการศึกษาครั้งนี้ใช้วิธีการศึกษาเชิงสำรวจ โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้บริโภคยา ในเขตอำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่จำนวน 397 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละ และไคสแควร์
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 257 คน คิดเป็นร้อยละ 64.74 อายุ 21 ถึง 30 ปี จำนวน 109 คน คิดเป็นร้อยละ 27.46 ระดับการศึกษามัธยมศึกษาตอนปลายลงมา จำนวน 149 คน คิดเป็นร้อยละ 37.53 อาชีพธุรกิจส่วนตัว จำนวน 106 คน คิดเป็นร้อยละ 26.70 รายได้ส่วนตัว 3,000 ถึง 5,000 บาท จำนวน 116 คน คิดเป็นร้อยละ 29.22
2. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีพฤติกรรมการเลือกซื้อยา ในประเภทยาที่ซื้อบ่อย คือ ลดไข้ ปวดหัว ตัวร้อน เป็นหวัด คัดจมูก น้ำมูกไหล มีอาการไอ วัตถุประสงค์ที่ทำให้ต้องซื้อยา เพราะ เจ็บไข้ได้ป่วย รักษาโรค รักษาแผลต่างๆ ผู้มีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อยามากที่สุด คือตัวผู้ซื้อเอง โอกาสที่จะไปเลือกซื้อยา นั้นไม่แน่ไม่นอน สถานที่ที่นิยมไปซื้อยาคือ ร้านขายยาใกล้บ้าน สื่อที่มีอิทธิพลมากที่สุดคือ คำแนะนำจากพนักงานขาย รองลงมาคือ โทรทัศน์ ลักษณะของการซื้อยาคือ อ่านฉลากเปรียบเทียบสรรพคุณของแต่ละยี่ห้อก่อนตัดสินใจซื้อ เหตุผลที่เห็นว่าสำคัญที่สุดในการตัดสินใจเลือกซื้อยาคือ สถานที่ขาย ต้องสะดวกและอยู่ใกล้ ปัจจัยที่คิดว่าสำคัญที่สุดสำหรับตัวผลิตภัณฑ์ยาคือ ประสิทธิภาพในการรักษาและบรรเทาอาการ ปัจจัยที่ชอบที่สุดในด้านราคายาคือ สินค้ามีราคาสมเหตุสมผลอาการ
ปัจจัยที่ชอบที่สุดสำหรับสถานที่ขายยาคือ ความสะอาด วิธีการที่ชอบที่สุดในด้านส่งเสริมการตลาดคือ การแจ้งข้อมูล ข่าวสาร, ใบปลิว, การโฆษณาผ่านสื่อต่าง ๆ ถ้าหากร้านขายยามีการจัดรายการสมนาคุณ ลด แลก แจก แถม วิธีการที่ชอบมากที่สุดคือ ลดราคาเป็นเงินสด ปัจจัยที่คิดว่าสำคัญที่สุดที่พนักงานขายยาพึงมีต่อลูกค้าคือ ความเอาใจใส่และสนใจต่อลูกค้า
3. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริโภคที่มีคุณลักษณะส่วนบุคคลแตกต่างกันมีพฤติกรรมในการเลือกซื้อยา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกด้าน The objective for this study in Amphur Hangdong area is to find out the behavior of the consumer in drug purchasing and also to compare the behavior sorted out according to the individual qualifications. The method used in this study is surveying. Data Collecting is from the sampling group who are Drug consumer in Amphur HangDong raea , Chiangmai province 397 persons approximately. Tools used in this study is questionare and statistic used is percentage and Kaisquare.
The output of this study was found that
1. Most of the questionare answer are female 257 persons equivalent to 64.74 %, Age is around 21-30 years 109 persons equivalent to 27.46 %, Educational level is High school student 149 persons equivalent to 37.53 %, Private business owner 106 persons equivalent to 26.70 % ,Personal income between 3,000 -5,000 baht 116 persons equivalent to 29.22 %
2. Most of the questionare answer has a behavior in frequently drug purchasing which are to reduce fever, headache, cold, nose congestion , running nose , cough . The objective to purchase drug is because of sickness , disease treatment , wound treatment . Those who share in decision making to purchase drug is the purchaser themselves. The chance to purchase drug is not consistent . The drug store which is most popular to purchase is the nearby drug store . The most influence mass is the advice from the seller , the second influence is T.V. Character in purchasing drug is reading label to
compare the properties of each brand before purchase . The most important reason to make a decision in purchase the drug is the location of the drug store which must be nearby and convenient . The most important factor for the drug itself is the efficiency in treatment and ease the symtoms. What they like mostly for the drug price is the reasonableness.
What they like mostly for the location of the drug store is the cleanliness of the store . Marketing promotion which they like best are information distribution , Brochure , Advertisement through various kind of mass. In case of any promotion such as reducing the price , exchanging , premium adding , what they like most is price reducing . The most important factor for the drug seller towards the customer is good care to the customer.
3. The output of the assumption test was found that the consumer who are individually different has a behavior in drug purchasing in statistically level .05 in every aspect.