Abstract:
การศึกษาเรื่องการดำเนินงานธุรการของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาเพชรบุรี เขต 2 กลุ่มโรงเรียนเครือข่ายหนองศาลา อำเภอชะอำ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับการดำเนินงานธุรการของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาเพชรบุรี เขต 2 กลุ่มโรงเรียนเครือข่ายหนองศาลา อำเภอชะอำ จำแนกตามสถานภาพของครู โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นครู กลุ่มโรงเรียนเครือข่ายหนองศาลา อำเภอชะอำ จังหวัดเพชรบุรี จำนวน 67 คน เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.97 สถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test One-way ANOVA และเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีของ เชฟเฟ
ผลการศึกษาพบว่า
1. ครูผู้ตอบแบบสอบถามที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 41  50 ปี ร้อยละ 59.70 มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 85.10 มีประสบการณ์การสอนมากกว่า 20 ปี ร้อยละ 56.70 และปฏิบัติงานอยู่ในโรงเรียนขนาดเล็ก ร้อยละ 43.30
(2)
2. ครูมีความคิดเห็นว่าการดำเนินงานธุรการของโรงเรียนประถมศึกษาอยู่ในระดับมากทุกด้าน เรียงลำดับดังนี้ ด้านงานธุรการทั่วไป ด้านงานการเงินและบัญชี ด้านงานพัสดุ และด้านงานสารบรรณ เป็นอันดับสุดท้าย
3. ความคิดเห็นของครูที่มีระดับการศึกษา ประสบการณ์ในการทำงาน และ ขนาดโรงเรียนต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการดำเนินงานธุรการของโรงเรียนประถมศึกษา ไม่แตกต่างกัน ส่วนครูที่มีอายุต่างกัน มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 The research, Clerical Service Operation of Primary Schools under the Office of Phechaburi Education Service Area 2, Nong Sala Network School Group, Cha-Am District, aimed to study and to compare opinions of teachers on the clerical service operation of primary schools under the Office of Phetchaburi Education Area 2, Nong Sala network school group, Cha-Am District. It was classified by teachers status. It was a survey research, conducted among 67 teachers in Nong Sala network school group. A questionnaire with the reliability of 0.97 was used for data collection. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, One-way ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the teachers in the sample group or 59.7% were aged between 41-50 years old. Out of all, 85.1% of the teachers were holding Bachelor's degree, with over 20 years of teaching experience at 56.7%. Forty three point three percent of those teachers worked in small sized schools.
(4)
2. Teachers thought that the clerical service operation of primary schools was at high level in all aspects ranking as follows: general affairs; financing/accounting affairs; supplying affairs; and registration affairs.
3. Teachers with different education level, teaching experience, and school size had similar opinions on the clerical service operation of primary schools. Teachers with different age, on the other hand, had different opinions on the clerical service operation of primary schools at statistical significance of .05.