Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการทำวิจัยในชั้นเรียนของอาจารย์วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีเพชรบุรี จำแนกตามภูมิหลังของอาจารย์ เป็นการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่ม ตัวอย่างที่เป็นอาจารย์ปฏิบัติการสอนในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีเพชรบุรี จำนวน 60 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่น 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าความถี่, ค่าร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, t test, ANOVA และเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีของเชฟเฟ (Scheffe) ผลการวิจัยพบว่า
1. ข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่มีอายุ 41 50 ปี ร้อยละ 60 วุฒิการศึกษาส่วนใหญ่จบระดับปริญญาตรี ร้อยละ 73.3 มีประสบการณ์ด้านการสอนมากกว่า 20 ปีขึ้นไป ร้อยละ 61.7 ทุกคนเคยผ่านการอบรมการทำวิจัยในชั้นเรียน และส่วนใหญ่ไม่เคยมีประสบการณ์การทำวิจัยในชั้นเรียน ร้อยละ 76.7
2. การทำวิจัยในชั้นเรียนของอาจารย์ ในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีด้านปัจจัยที่ส่งเสริมการทำวิจัยในชั้นเรียนเป็นลำดับแรก รองลงมาคือ ด้านการนำผลการวิจัยไปใช้ และด้านกระบวนการทำวิจัยในชั้นเรียนเป็นลำดับสุดท้าย
3. ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า อาจารย์ที่มีอายุ วุฒิการศึกษา และประสบการณ์ การทำวิจัยต่างกันมีการทำวิจัยในชั้นเรียน ไม่แตกต่างกันทั้งในภาพรวมและรายด้าน ส่วนอาจารย์ที่มี ประสบการณ์ด้านการสอนต่างกัน มีการทำวิจัยในชั้นเรียนในภาพรวมไม่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณารายด้าน
พบว่า อาจารย์ที่มีประสบการณ์ด้านการสอนต่างกัน มีการทำวิจัยในชั้นเรียนแตกต่างกันด้านกระบวนการ การทำวิจัยในชั้นเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
4. ความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการทำวิจัยในชั้นเรียน ปัญหาลำดับแรกคือเวลามีไม่เพียงพอ เนื่องจากมีงานรับผิดชอบมาก รองลงมาคือ ขาดอุปกรณ์ และเครื่องมือที่ช่วยในการทำวิจัย ข้อเสนอแนะลำดับแรกคือควรลดภาระงานครูด้านอื่นลง รองลงมาคือ ควรจัดเครื่องมือและอุปกรณ์ให้เพียงพอกับการทำวิจัยในชั้นเรียน
This study aimed to study and to compare the teachers classroom research in Phetchaburi College of Agriculture and Technology, Cha-Am District, Phetchaburi Province, classified by the teachers background. It was a survey research, conducted by using the samples of 60 Phetchaburi College of Agriculture and Technology teachers, Cha-Am District, Phetchaburi Province. The instrument used for data collection was a questionnaire with the reliability of 0.96. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, and Scheffes matched pair comparison.
The results revealed that:
1. Majority of the samples, in general, were 41-50 years of age at 60%, with Bachelor's degree at 73.3%. 61.7% of those teachers had more than 20 years teaching experience, and all of them had had classroom research training. Most of them or 76.7% had not had any experience in classroom research.
2. The teachers classroom research in total and in aspects was at middle level. The aspect of being supported to do classroom research came first, followed by using the research results, and the process of classroom research respectively.
3. The hypothesis testing found that teachers with different age, Educational background, and experience in doing classroom research had no different ways of doing their classroom research, both in total and in aspects. The teachers with different teaching experience had no different ways of doing their classroom research. When comparing by aspects, it was found that the teachers different teaching experience showed some significantly differences in the aspects of classroom research process at .05 level.
4. The recommendations and viewpoints on problems, regarding classroom research were insufficiency of time which could be explained that the teachers had been given too much work to do, lacking of materials, and tools that help in conducting classroom research. The work load of the teachers in other aspects should be decreased, and materials, and tools should be provided, enough for the teachers to conduct classroom research.