Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทรรศนะผู้ปกครองต่อการจัด การศึกษาของโรงเรียนสวนศรีวิทยา อำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร จำแนกตามภูมิหลังผู้ปกครอง ดำเนินการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ปกครองนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2545 จำนวน 203 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.9663 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test, F-test ผลการวิจัยพบว่า
1. กลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นผู้ปกครองส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ร้อยละ 66.00 มีอายุมากกว่า 40 ปี ร้อยละ 51.20 การศึกษาระดับต่ำกว่าปริญญาตรี ร้อยละ 60.10 มีอาชีพรับจ้างและธุรกิจส่วนตัว ร้อยละ 39.40 และรายได้ 10,00020,000 บาท ร้อยละ 54.20
2. ความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการการจัดการศึกษาของโรงเรียนสวนศรีวิทยา ในภาพรวม เห็นด้วยมากที่สุดอันดับที่หนึ่ง คือ ด้านอาคารสถานที่ รองลงมาคือ ด้านบุคลากร ด้านธุรการ ด้านปกครองนักเรียน ด้านงานวิชาการ ตามลำดับ และด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน เห็นด้วยมาก
3. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้ปกครองนักเรียนที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ต่างกัน มีทรรศนะต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนสวนศรีวิทยา ในภาพรวมและรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
The purposes of this research were to study and to compare parents viewpoints toward educational management of Suansriwittaya School, Lungsuan District, Chumphon Province, classified by parents background. It was a survey research. The sample consisted of 203 parents of Mathayom Suksa 3 students in academic year 2002. A questionnaire with 0.9663 reliability was used for data collection. Data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The findings revealed that:
1. Majority of the parents were males at 66.00%, age over 40 years at 51.20%, had lower than bachelor degree education at 60.10%, were hirelings and business owners at 39.40% and had Baht 10,000-20,000 income at 54.20%.
2. Parents viewpoints toward educational management of Suansriwittaya School were totally at the highest level with building aspect coming first, followed by personnel, administrative work, student affairs, academic aspects respectively and on school-community relations aspect was at high level.
3. The hypothesis test showed totally and individually that there was no difference of viewpoints toward educational management of Suansriwittaya School among the parents of different gender, age, educational level, career or income.