A Study of Problems and Problem-Solving Guidelines of Curriculum Administration in the General Education Division Ecclesiatical Schools in Nakhon Ratchasima as Perceived by Administrators and Teachers
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและแนวทางในการแก้ไขปัญหาการบริหารหลักสูตรของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมาตามกรอบ 4 ด้าน คือ การเตรียมความพร้อมการใช้หลักสูตร การดำเนินการใช้หลักสูตร การสนับสนุนการใช้หลักสูตรและการนิเทศ ติดตามผลการใช้หลักสูตร ตามทัศนะของผู้บริหารโรงเรียน และครูอาจารย์จำแนกตามสถานภาพ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับปัญหาการบริหารหลักสูตร คือ ผู้บริหารโรงเรียน ครูอาจารย์ประจำและครูอาจารย์พิเศษของโรงเรียน พระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา ปีการศึกษา 2546 จำนวน 160 รูป/คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับปัญหาเป็นแบบสอบถามชนิดประมาณค่าและ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เก็บข้อมูลเกี่ยวกับแนวทางการแก้ไขปัญหาการบริหารหลักสูตร คือ ผู้บริหาร
โรงเรียน ครูอาจารย์ประจำและครูอาจารย์พิเศษ จำนวน 36 รูป/คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปร ปรวนแบบทางเดียว (One-way ANOVA) และทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่ โดยวิธีการของ Scheffé
ผลการศึกษา พบว่า
1. ปัญหาการบริหารหลักสูตรของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา ตามทัศนะของผู้บริหารโรงเรียน ครูอาจารย์ประจำและครูอาจารย์พิเศษ มีปัญหาการบริหารโดยรวมและรายด้านทั้ง 4 ด้าน อยู่ในระดับปานกลาง โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ย
ระดับปัญหาจากมากไปหาน้อย คือ ด้านการนิเทศ ติดตามผลการใช้หลักสูตร ด้านการเตรียมความพร้อมการใช้หลักสูตร ด้านการสนับสนุนการใช้หลักสูตรและด้านการดำเนินการใช้ หลักสูตร
2. ผลการเปรียบเทียบปัญหาการบริหารหลักสูตรตามทัศนะของผู้บริหารโรงเรียน ครูอาจารย์ประจำและครูอาจารย์พิเศษ โดยรวมและรายด้าน ทั้ง 4 ด้านแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. แนวทางการแก้ไขปัญหาการบริหารหลักสูตร
3.1 ผู้บริหารควรให้ความสนใจต่อการนิเทศ ติดตามผลการใช้หลักสูตรในด้านการจัดทำทะเบียนประวัตินักเรียนที่สำเร็จการศึกษาไปแล้วให้เป็นปัจจุบันเสมอ พร้อมกับให้ความสนใจเกี่ยวกับการนิเทศภายในและพัฒนาระบบการนิเทศเพื่อช่วยเหลือครูผู้สอนอย่างมีประสิทธิภาพให้ครูผู้สอนได้นำผลการนิเทศไปใช้พัฒนาการเรียนการสอนได้อย่างแท้จริง
3.2 ผู้บริหารควรมีบทบาทในด้านการเตรียมความพร้อมการใช้หลักสูตรอย่างเต็มที่ เพื่อจะได้ร่วมวางแผนกับบุคลากรในด้าน สื่อวัสดุอุปกรณ์ต่างๆ ให้เพียงพอต่อความต้องการ พร้อมกับการจัดเตรียมเอกสารการสอนให้ครูผู้สอนได้ศึกษาก่อนเปิดเรียนและ ผู้บริหารจะต้องเอาใจใส่และให้ความสำคัญกับการเตรียมความพร้อมการใช้หลักสูตรอย่างมาก
The purposes of this research was to examine the problems and problem-solving guidelines of curriculum administration in the General Education Division Eclesiastical Schools in Nakhon Ratchasima in four major areas : Curriculum preparations, curriculum implementation, curriculum supports, and curriculum Supervision and follow-ups; from the viewpoints of school administrators and teachers classified by status. The samplings were collected from 160 school administrators, permanent teachers, and special teachers of the General Education Division Eclesiastical Schools in Nakhon Ratchasima in the school year 2003. The research instruments employed for collecting data were rating-scale questionnaired. The sample group for the interview of the problem-solving guidelines were 36 school administrators, permanent teachers and special teachers. Statistical analysis of the data consisted of percentage, means, standard deviation one-way ANOVA and paired differential testing by Scheffé method
The findings of the study showed that :
1. The problems of curriculum administration the General Education Division Eclesiastical Schools in Nakhon Ratchasima both in its overall and individual perspective of the four areas as faced by school administrators, permanent teachers,
and special teachers were ranked average ranging from the highest to the lowest as follows : Curriculum supervision and follow-ups, Curriculum preparations, Curriculum supports, and curriculum implementation
2. The comparative study of the problems encountered by school administrators, permanent teachers, and special teachers yielded no significant differences, at .05 level both by overall and individual perspective of the four areas.
3. The solutions to these problems were suggested that :
3.1 The school administrators should pay more attention to curriculum supervision and follow-ups, such as updating the records of graduates, internal supervision, and supervision system development for effectively assisting teachers and enabling them to develop their teaching-learning situations efficiently.
3.2 The school administrators should play an active role in preparing the curriculum, especially in planning and materials, ascertaining that teachers have access to the teaching materials before the term begins, and prioritizing the preparations for implementing the curriculum in an effective manner.