A Study of School Administrators Roles in Promoting Democracy as Perceived by School Teachers and Administrators under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาบทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการ สร้างเสริมประชาธิปไตย และเพื่อเปรียบเทียบบทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการสร้างเสริม ประชาธิปไตย ตามทัศนะของครูผู้รับผิดชอบงานสร้างเสริมประชาธิปไตย และผู้บริหาร สถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครราชสีมา เขต 5 จำแนกตามสถานภาพการปฏิบัติงาน และขนาดของโรงเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นครูผู้รับผิดชอบงานสร้างเสริมประชาธิปไตยและผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครราชสีมา เขต 5 ในปีการศึกษา 2547 จาก 149 โรงเรียน จำนวน 298 คน แยกเป็นครูผู้รับผิดชอบงานสร้างเสริมประชาธิปไตย จำนวน 149 คน และผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 149 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified random sampling)
เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า จำนวน 40 ข้อ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-test)
ผลการวิจัย พบว่า
1. บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการสร้างเสริมประชาธิปไตย ตามทัศนะของครูผู้รับผิดชอบและผู้บริหารสถานศึกษา ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครราชสีมา เขต 5 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมาก 4 ด้าน ระดับปานกลาง 1 ด้าน สำหรับด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุดได้แก่ ด้านการดำเนินการสร้างเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียน รองลงมาได้แก่ ด้านการสร้างเสริมประชาธิปไตยในชุมชน ด้านการนิเทศ ติดตามผลการสร้างเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียน ด้านการประเมินผลการสร้างเสริมประชาธิปไตย ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุดได้แก่ ด้านการเตรียมการก่อนดำเนินการสร้างเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียน
2. บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการสร้างเสริมประชาธิปไตย ตามทัศนะของครูผู้รับผิดชอบและผู้บริหารสถานศึกษา ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครราชสีมา เขต 5 โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยผู้บริหารสถานศึกษามีทัศนะในการปฏิบัติมากกว่าครูผู้รับผิดชอบงานสร้างเสริมประชาธิปไตย เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จำนวน 2 ด้าน คือ ด้านการดำเนินการสร้างเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียน และด้านการสร้างเสริมประชาธิปไตยในชุมชน โดยผู้บริหารสถานศึกษามีทัศนะในการปฏิบัติมากกว่าครูผู้รับผิดชอบงานสร้างเสริมประชาธิปไตย
3. บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการสร้างเสริมประชาธิปไตย ตามทัศนะของครูผู้รับผิดชอบและผู้บริหารสถานศึกษา ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครราชสีมา เขต 5 จำแนกตามขนาดโรงเรียน ทั้งโดยภาพรวม และจำแนกเป็นรายด้าน แตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ความคิดเห็นที่เป็นข้อเสนอแนะเกี่ยวกับบทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการสร้างเสริมประชาธิปไตย ที่ครูผู้รับผิดชอบและผู้บริหารสถานศึกษามีความเห็นสอดคล้องกันเป็นส่วนใหญ่ คือ ควรมีการเตรียมวางแผนงานร่วมกับทุกฝ่าย ควรจัดสรรงบประมาณให้เพียงพอ ควรให้ทุกคนมีส่วนร่วมแสดงความคิดเห็น ควรดำเนินการอย่างสม่ำเสมอต่อเนื่องอย่างจริงจัง ควรมีการนิเทศอย่างต่อเนื่องเป็นระบบ ควรมีการแต่งตั้งผู้รับผิดชอบการนิเทศติดตามอย่างเหมาะสม ควรสร้างความสัมพันธ์กับชุมชนอย่างใกล้ชิด ผู้บริหารควรเข้าไปเป็นที่ปรึกษาให้แก่ชุมชน ควรมีการประเมินผลอย่างต่อเนื่องและนำผลการประเมินมาแก้ไขปรับปรุงพัฒนางาน ควรมีการประเมินผลโดยคณะกรรมการ
The purposes of the research were to study school administrators roles in promoting democracy and to compare the roles as perceived by school teachers and administrators, handling in promoting democracy, who were under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5. The study focused on the working status of those school teachers and administrators and the school sizes.
The sample group of the research was 298 school teachers and administrators handling in promoting democracy from 149 schools under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5. They were 149 randomly stratified school teachers handling in promoting democracy and 149 school administrators.
Rating scale questionnaire within 40 items was used in collecting data where as percentage, mean ( ), standard deviation (S.D.), and t-test were employed in data analysis.
The research found that :-
1. As perceived by school teachers and administrators, handling in promoting democracy, who were under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5, the roles of school administrators in promoting democracy were at the high level when they were generally considered. Specifically considered, the roles were at the high level in 4 aspects, at the average level in 1 aspect. The aspects respectively showing the highest mean were those relating to the procedure in school democracy promoting, the community democracy promoting, the supervision of school democracy promoting, and the assessment of school democracy promoting. The aspect relating to the preparation of school democracy promoting showed the lowest mean.
2. As perceived by school teachers and administrators, handling in promoting democracy, who were under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5,, the roles of school administrators in promoting democracy showed statistically significant difference at the .05 level when they were generally considered. The school administrators were perceived more practical roles than those school teachers, handling in promoting democracy did. Specifically considered, 2 aspects showed statistically significant difference at the .05 level. They were the aspects relating to the procedure in school democracy promoting and the community democracy promoting. The school administrators were perceived more practical roles than those school teachers, handling in promoting democracy.
3. As perceived by school teachers and administrators, handling in promoting democracy, who were under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area Zone 5, the roles of school administrators in promoting democracy showed no statistically significant difference at the .05 level, when they were generally and specifically considered.
4. Suggestions and comments regarding the roles of school administrators in promoting school democracy were as followed:- there should be cooperative planning, sufficient budget, participation in brain storming, continuity and steady in administration, systematic and continuous supervision, appropriate supervisor appointment, community relation promoting. Moreover, school administrators should take community advisor parts. Additionally, there should be continuous assessment and the assessment should be employed in improving the job. Finally, there should be assessment conducted by the working committee.