Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและการแก้ปัญหาการพัฒนาบุคลากร
โรงเรียนมัธยมศึกษา และเพื่อเปรียบเทียบปัญหาการพัฒนาบุคลากรโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัด
กรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา จำแนกตามตำแหน่งหน้าที่ราชการ และขนาดของโรงเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่
1. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน ที่ปฏิบัติราชการในปีการศึกษา 2546 จำนวน
526 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า จำนวน 42 ข้อ
2. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูที่ทำหน้าที่หัวหน้างานบุคคล ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปการศึกษาดีเด่น ที่ใช้ในการสัมภาษณ์ จำนวน 14 คน เพื่อหาแนวทางการแก้ปัญหาการพัฒนา บุคลากรในผลที่ได้จากการวิจัยครั้งนี้
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าความเบี่ยงเบน
มาตรฐาน (S.D.) การทดสอบความแตกต่างด้วยค่าที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA)
ผลการวิจัย พบว่า
1. ปัญหาการพัฒนาบุคลากรโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา
จังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวมมีปัญหาระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายขั้นตอน มีปัญหา
ในระดับปานกลาง เช่นเดียวกัน
2. ปัญหาการพัฒนาบุคลากรโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา ตามความคิดเห็นระหว่างผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน ไม่แตกต่างกัน
ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .05
3. ปัญหาการพัฒนาบุคลากรโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา ในโรงเรียนขนาดเล็ก ขนาดกลาง และขนาดใหญ่ ไม่แตกต่างกันที่ระดับ
นัยสำคัญทางสถิติ .05
4. การแก้ปัญหาการพัฒนาบุคลากรโรงเรียนมัธยมศึกษา สรุปได้ดังนี้
4.1 การหาความจำเป็นในการพัฒนาบุคลากร มีปัญหา ขาดเครื่องมือในการวิเคราะห์หาความจำเป็นในการพัฒนาบุคลากร แก้ปัญหาโดย มอบหมายบุคคลรับผิดชอบสร้างเครื่องมือการวิเคราะห์หาความจำเป็นในการพัฒนาบุคลากร โดยให้ศึกษาจากเอกสาร ตำราวิชาการ หรือเชิญวิทยากรผู้เชี่ยวชาญมาให้ความรู้แก่บุคลากร
4.2 การวางแผนพัฒนาบุคลากร มีปัญหา ขาดงบประมาณในการดำเนินการวางแผนพัฒนาบุคลากร แก้ปัญหาโดย จัดทำแผนยุทธศาสตร์ของบประมาณจากทางราชการล่วงหน้า หรือระดมทรัพยากรจากทุกภาคส่วนมาใช้ในการบริหารจัดการ
4.3 การนำแผนพัฒนาบุคลากรไปใช้ มีปัญหา ขาดการติดตาม และตรวจสอบ การปฏิบัติงานตามแผนงานและโครงการ แก้ปัญหาโดยส่งเสริม สนับสนุน และเร่งรัดบุคลากร ผู้รับผิดชอบแต่ละแผนงานหรือโครงการ ให้ปฏิบัติตามแผนงานและโครงการที่กำหนดไว้
4.4 การประเมินผลการพัฒนาบุคลากร มีปัญหา ไม่นำข้อมูลที่ได้รับจากการติดตามและประเมินผลไปใช้ในการวางแผนพัฒนาบุคลากรครั้งต่อไป แก้ปัญหาโดย แต่งตั้งคณะกรรมการวิเคราะห์ผลที่ได้จากการประเมิน ส่งเสริม สนับสนุนให้ผู้รับผิดชอบในการวางแผน จัดทำโครงการนำข้อมูลที่ได้รับจากการประเมินผลไปจัดทำโครงการพัฒนาบุคลากรครั้งต่อไป
The purposes of this study of problems and solving problems for development of personal in Secondary school under the general Education Department in Nakhon Ratchasima province as classified according to their government official positions and school sizes.
The sample of this study were
1. The educational institution administrators and teachers performing their official functions in the academic year 2003 were 526 persons and the research instruments used comprised 42 items rating scale questionnaire.
2. The educational institution administrators and the head of personal department teachers of standing learning reform leader school were 14 persons doing interviews from to look for guidelines to salving problems for development of personal in results of the study.
The statistics used for analyzing data were percentage, mean ( ) standard deviation (S.D.) t-testing differences, and One-way ANOVA
1. Problems of development of personal in secondary school under the general Education Department in Nakhon Ratchasima province as a whole were of a medium level. When each aspect was considered, the problems also at a medium.
2. Problems of development of personal in secondary school under the general Education Deportment in Nakhon Ratchasima province as viewed as between educational institution administrators and teachers were not different at the .05 level of significance.
3. Problems of development of personal in small-size, medium-size, large-size secondary school under the general Education department in Nakhon Ratchasima province were not different at the .05 level of significance.
4. The solving problems for development of personal in secondary school could be summarized as below.
4.1 To find out the necessity of personal development have problems in the back of instruments for analyzing to find out the necessity of personal development, and solving these problems by given the person construction instruments for analyzing the necessity of personal development by studying from administration textbooks or invited the expert persons to give knowledge for persons.
4.2 To operate personal development planning have problems in the back of budget to operate personal development planning and solving these problems by given the strategies for supporting resources from all divisions involved participate in the school administration.
4.3 To take personal development planning for used have problems were to be town in follow-up and checking task in planning and project and solving problems by supporting and acceleration personal task performance in planning and project that fixed before.
4.4 To assessments to personal development have problems in didnt tads data from follow-up and assessments for personal development planning next time and soling problems by appointed analysis staff from assessment projects and taken data from assessments for provide on the next personal development planning.