A Comparison of Working, According to Personnel Standard Evaluation and Criteria of School Administrator Positions, of the Outstanding and the General School Administrators at the School Cluster Level, under the Primary Education Office in Nakhon Ratchasima
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการปฏิบัติงานตามหลักเกณฑ์การประเมินมาตรฐานบุคลากร ตำแหน่งผู้บริหารสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษาดีเด่นกับผู้บริหารสถานศึกษาทั่วไป ระดับกลุ่มโรงเรียน ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษาและครู ผู้สอน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครราชสีมา ใน 3 ด้าน คือ ด้านคุณลักษณะของผู้นำ ด้านทักษะการบริหาร และด้านการบริหารงานในหน้าที่ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน ที่ปฏิบัติราชการในปีการศึกษา 2544 จำนวน 272 คน แยกเป็น ผู้บริหารสถานศึกษาดีเด่น จำนวน 68 คน ผู้บริหารสถานศึกษาทั่วไป จำนวน 68 คน รวมเป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 136 คน และครูผู้สอนในโรงเรียนผู้บริหารสถานศึกษาดีเด่น จำนวน 68 คน ครูผู้สอนในโรงเรียนผู้บริหารสถานศึกษาทั่วไป จำนวน 68 คน รวมเป็นครู ผู้สอน 136 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า จำนวน 76 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่า t-test ผลการวิจัย พบว่า
1. การปฏิบัติตามหลักเกณฑ์การประเมินมาตรฐานบุคลากร ตำแหน่งผู้บริหารสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษาดีเด่นและผู้บริหารสถานศึกษาทั่วไป ตามทัศนะของ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน อยู่ในระดับมากทั้งในภาพรวม รายด้าน และรายข้อ โดยด้านคุณลักษณะของผู้นำ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาเป็นด้านการบริหารงานในหน้าที่และด้านทักษะการบริหารตามลำดับ เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า ด้านคุณลักษณะของผู้นำในการครองตน มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ด้านการบริหารงานในหน้าที่ งานความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชนมีค่าเฉลี่ยสูงสุด และด้านทักษะการบริหาร ทักษะทางมนุษยสัมพันธ์ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด
2. การปฏิบัติงานตามหลักเกณฑ์และการประเมินมาตรฐานบุคลากร ตำแหน่ง ผู้บริหารสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษาดีเด่นกับผู้บริหารสถานศึกษาทั่วไป ระดับกลุ่มโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครราชสีมา แตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้งในภาพรวมและจำแนกเป็นรายด้าน เมื่อพิจารณารายละเอียดจำแนกเป็นรายข้อ พบว่า มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จำนวน 8 ข้อ ได้แก่ 1) มีความสามารถควบคุมอารมณ์ ข่มใจ ในสถานการณ์ต่างๆ ได้ 2) มีความเอื้อเฟื้อ เผื่อแผ่ 3) พร้อมจะรับฟังความคิดเห็นและเหตุผลของผู้อื่นเสมอ 4) มุ่งมั่นทำงานในหน้าที่ให้สำเร็จโดยไม่ย่อท้อต่อความยากลำบาก 5) ส่งเสริมและสนับสนุนให้ครูจัดกิจกรรมการเรียนการสอนให้สอดคล้องกับหลักสูตรสภาพแวดล้อมและความต้องการของท้องถิ่น 6) จัดให้มีและ ส่งเสริมการใช้ห้องสมุดหรือมุมหนังสือประจำห้องเรียน 7) กำกับดูแลให้มีการจัดทำบัญชีและทะเบียนเกี่ยวกับการเงินทุกประเภทให้เป็นปัจจุบันและถูกต้องตามระเบียบ และ 8) ให้ครูมีส่วนร่วมในการจัดทำงบประมาณต่าง ๆ ของโรงเรียน
The research aimed at studying and comparing the working according to personnel standard evaluation and criteria of school administrator positions, of the outstanding and the general school administrators at the school cluster level, perceived by school administrators and teachers under The Primary School Office in Nakhon Ratchasima, regarding to 3 aspects. They were leadership characteristics, administrating skills, and duties administration. The sample group consisted of 272 school administrators and teachers working in the fiscal year 2002. They were 68 outstanding school administrators and 68 general school administrators. Additionally, there were 68 schoolteachers working in the same schools as the outstanding administrators and 68 schoolteachers working in the same schools as the general administrators. Thus, the number of administrators was 136 as well as that of schoolteachers. The research instrument employed a rating scale questionnaire with 76 items. Percentage, mean ( ), standard deviation (S.D.), and t-test were statistically used in data analysis. The findings of the research showed that:
1. The working according to personnel standard evaluation and criteria of
school administrator positions,of the outstanding and the general school administrators, perceived by school administrators and teachers, was at the high level, when generally and specifically considered. The highest mean was the aspect in leadership characteristics; then the duty administration and the administrating skills, respectively. When specifically considered, it was found that leadership characteristics in self-control showed the highest mean. Regarding the duty administration, the duties concerning schools and communities relationship revealed the highest mean. Regarding the administrating skills, the skills in human relationship indicated the highest mean.
2. Regarding to the working according to personnel standard evaluation and
criteria of school administrator positions, of the outstanding and the general school administrators at the school cluster level under The Primary Education Office in Nakhon Ratchasima, there was no statistically, significant difference at the .05 level, when generally and specifically considered. However, when it was considered in details, 8 items showed statistically, significant difference at the .05 level. They were 1) Be able to have temper control and emotional control in different situation 2) Hospitality and generous 3) Be ready to accept others opinions and reasons 4) Attempt to accomplish duties without worrying to difficulties 5) Encourage and support teachers to organize teaching activities to be in accordance with the syllabus, the environment, and the local need 6) Provide and promote library using or book corners in classrooms 7) Monitor the record or money accounts of all types to make them current and correct, and 8) Allow teachers to participate in school budget setting