Relationship between Leadership Styles and Effectiveness of the Academic Administration in the Secondary Schools under the Department of General Education in Nakhon Ratchasima
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาแบบผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน ประสิทธิผล
การบริหารงานวิชาการของผู้บริหารโรงเรียน ตามทัศนะของครู อาจารย์ และศึกษาความสัมพันธ์ของแบบผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนกับประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการ ตามทัศนะของครู อาจารย์ ในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัด กรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา โดยมีตัวแปรควบคุมในการทำวิจัยครั้งนี้คือ วุฒิการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียน ประสบการณ์ในการบริหารโรงเรียน และขนาดของโรงเรียน
กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารโรงเรียนจำนวน 105 คน และครูอาจารย์จำนวน 386 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลคือ แบบทดสอบ Management Style Diagnosis Test ของ Reddin ใช้วัดแบบผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน และแบบสอบถามประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการ ตามทัศนะของครู อาจารย์ ตามเกณฑ์ประเมินมาตรฐานโรงเรียน ด้านงานวิชาการ ของกรมสามัญศึกษา พ.ศ. 2539 ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น มีค่าความเชื่อมั่น 0.93 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที ( t test ) การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการทดสอบ ค่า ไค สแควร์ (2)
ผลการวิจัยที่สำคัญ สรุปได้ดังนี้
1. ผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา มีแบบ
ผู้นำแบบนักพัฒนามากที่สุด รองลงมาคือ แบบนักบุญ แบบผู้ทำตามคำสั่งอย่างเดียว และแบบผู้หนีงาน ตามลำดับ ส่วนผู้นำแบบเผด็จการ และแบบผู้ประนีประนอม ไม่พบในผู้บริหารโรงเรียน
2. ประสิทธิผลในการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารโรงเรียนตามทัศนะของ
ครู อาจารย์ในภาพรวมอยู่ในระดับ ค่อนข้างสูง และเมื่อพิจารณารายด้านทั้ง 6 ด้าน พบว่า
ด้านการประเมินผลการเรียนและงานทะเบียน การวางแผนงานวิชาการ การบริหารวิชาการ
การประเมินผลการจัดงานวิชาการ และการพัฒนาส่งเสริมทางด้านวิชาการ อยู่ในระดับ
ค่อนข้างสูง ส่วนการจัดการเรียนการสอน อยู่ในระดับปานกลาง
3. ความสัมพันธ์ระหว่างแบบผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนกับประสิทธิผลการบริหารงาน
วิชาการตามทัศนะของครู อาจารย์ในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา พบว่า มีความสัมพันธ์กันทั้งในโรงเรียนขนาดเล็ก ขนาดกลาง และขนาดใหญ่
มีความสัมพันธ์กันในโรงเรียนที่มีผู้บริหารมีวุฒิการศึกษาปริญญาตรี และสูงกว่าปริญญาตรี และมีความสัมพันธ์กันในโรงเรียนที่มีผู้บริหารมีประสบการณ์การบริหารโรงเรียนไม่ถึง 10 ปี และตั้งแต่ 10 ปีขึ้นไป อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The purposes of this study were to study the leadership styles of principals, effectiveness of academic administration according to teachersopinion,
and the relationship between the leadership styles and the effectiveness of the academic administration in the secondary schools under the Department of
General Education in Nakhon Ratchasima. The control variables of this study
were principalseducational level and administration experience as well as
the school size.
The samples were 105 secondary school principals and 386 secondary
school teachers. The instruments used for collecting data were the Management Styles Diagnosis Test (MSDT) and the effectiveness of academic administration questionnaire developed by the researcher based on the school academic criteria under the Department of General Education. The reliability coefficient of the questionnaire was 0.93. The data were analyzed by using percentages , means , standard deviations , t test , one way analysis of variance and chi square test.
The significant research results were as follows :
1. The developer leadership styles was found mostly in the secondary school principals and the rest were the missionary , the deserter and the bureaucrat leadership styles, respectively. Whereas the autocrat and compromiser leadership styles were not found.
2. The effectiveness of the academic administration of the principals according
to teachersopinion was found at the rather high level as a whole. Considering by each of the six parts of the academic administration, the effectiveness in the part of the achievement evaluation and registration, the academic planning, the academic administration, the academic management evaluation, and the academic development and promotion were also found at the rather high level, whereas the effectiveness in the part of the learning and teaching process was found at the medium level.
3. The effectiveness of the academic administration of the principals according to teachers opinion was significantly related to the principals leadership styles at the 0.05 level of significance. Controlling for the principalseducational levels,administration
experience, and the school size, the effectiveness of the academic administration
of the principals according to teachers opinion was found significantly related to the principalsleadership styles at the 0.05 level of significance as well.