Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อการให้บริการของกองการเงินและบัญชี 2) เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจต่อการให้บริการของกองการเงินและบัญชีของข้าราชการและบุคลากรในหน่วยงานสังกัดกรมชลประทานจำแนกตามตัวแปร เพศ อายุ ระดับการศึกษา ตำแหน่ง อายุการทำงาน รูปแบบการใช้บริการ และหน่วยงานในสังกัดกรมชลประทาน และ 3) เพื่อศึกษาข้อเสนอแนะในการให้บริการของกองการเงินและบัญชีของข้าราชการและบุคลากรในหน่วยงานสังกัดกรมชลประทาน โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง ที่สุ่มมาด้วยวิธีแบ่งชั้น จำนวน 395 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์มูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว
ผลการวิจัยพบว่า ข้าราชการและบุคลากรมีความพึงพอใจต่อการให้บริการของกองการเงินและบัญชีอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อแยกเป็นรายด้าน พบว่า ผู้ใช้บริการมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก 2 ด้าน คือ ด้านเจ้าหน้าที่/บุคลากรที่ให้บริการ และด้านการให้บริการ ส่วนอีก 2 ด้าน คือ ด้านสถานที่ และด้านการอำนวยความสะดวก อยู่ในระดับปานกลาง ตัวแปรด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา ตำแหน่ง อายุการทำงาน รูปแบบการใช้บริการ และหน่วยงานในสังกัดกรมชลประทาน ไม่มีผลทำให้ความพึงพอใจต่อการให้บริการของกองการเงินและบัญชีของข้าราชการและบุคลากรในหน่วยงานสังกัดกรมชลประทานทุกตัวแปรแตกต่างกัน ข้าราชการและบุคลากรในหน่วยงานสังกัดกรมชลประทานให้ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงการให้บริการของกองการเงินและบัญชี ว่า ควรขยายพื้นที่เก็บเอกสารและแยกให้เป็นสัดส่วน รวมทั้งที่นั่งพักของผู้มาติดต่องาน ควรเพิ่มเจ้าหน้าที่ในการให้บริการ ปรับปรุงการประชาสัมพันธ์ จัดให้มีเจ้าหน้าที่ประจำ รวมทั้งแผ่นพับชี้แจงขั้นตอนการติดต่องานและจัดป้ายประกาศต่าง ๆ ให้ชัดเจน
The purposes of this research were 1) to study the level of satisfaction on services provided by the Financial and Accounting Division of the Royal Irrigation Department. 2) to compare the satisfaction on the services of the government officials and personnel of the Royal Irrigation Department, regarding to their sex, age, education level, position, working duration, type of service, and working office of the Royal Irrigation Department, and 3) to study suggestions on service providing of the Financial and Accounting Division of the Royal Irrigation Department. The data were collected by a questionnaire from 395 samples, obtained by stratified random sampling. The statistics used for analyzing the collected data were percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, and one-way analysis of variance.
The search findings showed that the government officials and the personnel had their satisfaction on the services provided by the Financial and Accounting Division at the moderate levels. When each aspect of the satisfaction was analyzed individually, the results showed that the satisfaction on the services were at the high level in 2 aspects, namely employee/personnel who provided service, and service provision. Meanwhile, the satisfaction on the aspects of place and facility were at the moderate levels. The variables namely sex, age, education level, position, working duration, service form and office, had no significant differences on their satisfaction. Additionally, the suggestions for improving the services provided by the Financial and Accounting Division were expanding space for keeping documents in separate filings, seats for visitors, having more full-time officials, brochures of contacting steps, and clear bulletin boards.