Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการเยาวชนคนดีศรีสุพรรณของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสุพรรณบุรี โดยใช้รูปแบบจำลองซิป (CIPP Model) ประเมินในด้านสภาพแวดล้อม ปัจจัยเบื้องต้น กระบวนการดำเนินงานและผลิตของโครงการ กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย ผู้บริหารโรงเรียน 42 คน ครูผู้สอน 254 คน นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 322 คน และผู้เกี่ยวข้องโครงการ 10 คน รวมทั้งสิ้น 628 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบบันทึกการสังเกตพฤติกรรมนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) และค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป (SPSS for windows) และการวิเคราะห์ความเรียงจากแบบสัมภาษณ์ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
ด้านสภาพแวดล้อม ผู้บริหาร ครูผู้สอน นักเรียนและผู้เกี่ยวข้องโครงการ ประเมินความ สอคคล้องระหว่างนโยบายกับวัตถุประสงค์ของโครงการ ความต้องการความจำเป็นและความคาดหวัง ผลกระทบจากสังคมที่มีต่อโครงการมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก
ปัจจัยเบื้องต้น ผู้บริหาร ครูผู้สอน และผู้เกี่ยวข้องโครงการ ประเมินว่า บุคลากร งบประมาณ สื่อ วัสดุ อุปกรณ์ มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนนักเรียนประเมินว่า มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก
ด้านกระบวนการดำเนินงาน ผู้บริหาร ครูผู้สอน และผู้เกี่ยวข้องโครงการ ประเมินการวางแผน การจัดกิจกรรม การประชาสัมพันธ์และการประเมินผล มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ส่วนนักเรียนประเมินว่ามีค่าเฉลี่ยในระดับปานกลาง
ด้านผลผลิตของโครงการ ผู้บริหาร ครูผู้สอน นักเรียนและผู้เกี่ยวข้องโครงการประเมินความก้าวหน้าของโครงการและพัฒนาการของนักเรียนมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก นักเรียนส่วนใหญ่มีพัฒนาการอยู่ในระดับดีและพอใช้
The purpose of this research was to evaluate the Khon Dee Sri Suphan Youth Development Project under the jurisdiction of the Provincial Primary Education Office of Suphan Buri by means of the CIPP model in evaluating the Projects context, input, process and product. The 628 respondent samples consisted of 42 school administrators, 254 teachers, 322 Prathom Suksa 6 pupils, and 10 government officials whose responsibilities were related to the Project. The research instruments were questionnaires, Unstructured interviews and observation forms of pupils s behaviorism. The acquired data were then analyzed by the SPSS for Windows computer program to determine the arithmetic means ( ) and the standard deviations (S.D.) Whereas the analysis of the interviews was made. The research findings can be summarized as follow :
The context evaluation (C) : The four samples evaluated the following areas as those at the high level, that is, the interrelation between the policies and the objectives of the Project, the needs and the expectations of the Project, and the impact of social influences on the Project.
The input evaluation (I) : The administrators, the teachers and the officials evaluated the areas on personnel, budget, education media and materials as those at the average level whereas the pupils evaluated these areas as those at the high level ;
The process evaluation (P) : The administrators , the teachers and the officials evaluated the areas of planning, activities, public relations and evaluation as those at the high level whereas the pupils evaluated these areas as those at the average level ; and
The product evaluation (P) : The four samples evaluated the Projects advancements and the pupils developments as those at the high level. Most pupils developments were at the good level.