A comparision of problem of physical education teaching in junior high school between the school under the expansion of education opportunity and the school under the department of general education in Changwat Pathum Thani
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัญหาการสอนพลศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนต้นระหว่างโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษากับโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษาในจังหวัดปทุมธานีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ครูพลศึกษาที่สอนในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นของโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษาและโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษาในจังหวัดปทุมธานี เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบด้วย t-testผลการวิจัยพบว่า1. ปัญหาการสอนพลศึกษาของครูพลศึกษาเรียงตาลำดับจากมากไปหาน้อยคือ 1) ด้านสถานที่ อุปกรณ์และงบประมาณ 2) ด้านการจัดกิจกรรมพลศึกษา 3) ด้านการสอนพลศึกษา 4) ด้านตัวนักเรียนและผู้ปกครอง และ 5) ด้านการวัดผลและประเมินผล2. ปัญหาด้านการสอนพลศึกษา ด้านการจัดกิจกรรมพลศึกษา ด้านการวัดและประเมินผล ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .053. ปัญหาด้านสถานที่ อุปกรณ์และงบประมาณโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา มีปัญหามากกว่าโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษาและแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .054. ปัญหาด้านตัวนักเรียนและผู้ปกครอง โรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษามีปัญหามากกว่าโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษาและแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05The purposes of this study were to study and to compare the problem of physical education teaching in junior high schools between the schools under the Expansion of Education Opportunity and the schools under the Department of General Education in Changwat Pathum Thani. The populations in this research were the physical education teachers of the schools under the expansion of education population and the schools under the department of general education in Changwat Phathum Thani. The questionnaires were used for data analysing in terms of percentage, mean, standard deviation and t-test.The results were as follow:1. The problem of physical education teaching of the physical education teachers were found to existant many levels. Major problems 1) concerning location, equipment and butget. 2) concerning activity of physical education 3) concerning physical education teaching 4) concerning the students and parents and 5) concerning the measurements and evalution.2. The problem concerning physical education teaching in class and activity of physical education problem and concerning measurements and evaluation was not significantly difference at the .05 level.3. The problems were concerning locations, equipment and budget. The schools under the expansion of education opportunity were more than the problem of the schools under the general education. There was significant difference at the .05 level.4. The problem were concerning the students and parents. The school under the general education were more than the problems of the school under the expansion of education opportunity. There were significant differences at the .05 level.