แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Effects of using a strategy-based training program on attitudes and self-access English language learning behaviors of upper secondary school students
ผลของการใช้โปรแกรมการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ที่มีต่อเจตคติและ พฤติกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย

ThaSH: Strategy training
ThaSH: English language learning
Abstract: The Ministry of Education has promoted self-access English language learning at the basic education level since 2002 and established Student English Access Rooms (SEARs) in 80 secondary schools throughout Thailand to support students’ self-access learning. In order to assist students to learn in self-access centers effectively, suitable orientation and training need to be provided (Detaramani and Chan, 1999; Miller, 2000; and Rujikietgumjorn, 2000). The researcher, therefore, developed a strategy-based training program in order to help prepare students to make effective use of self-access English language learning. The purpose of this present study was to examine the effects of this strategy-based training program on attitudes and self-access English language learning behaviors of upper secondary school students. The study was designed as a single group experimental research study that employed both quantitative and qualitative research methods. The participants were 37 eleventh grade students at Saraburiwitthayakhom School in the first semester of academic year 2007. The treatment used in this study was a strategy-based training program and the research instruments were a questionnaire and learner journals. Paired samples t-test was employed to investigate the differences between the students’ attitudes and self-access English language learning behaviors before and after the training program. The data obtained from the learner journals were analyzed using a focused coding. The findings revealed from both the quantitative and qualitative data supported that the strategy-based training program can enhance attitudes and self-access English language learning behaviors of upper secondary school students. The participants gained more positive attitudes towards self-access English language learning. They realized their roles in self-access English language learning and gained more confidence in their English language capabilities. For the data concerning self-access English language learning behaviors, the participants were found to conduct self-access English language learning more frequently and systematically. Thus, students should receive a strategy-based training program in order to increase effective self-access English language learning.
Abstract: กระทรวงศึกษาธิการได้ส่งเสริมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเอง ในการจัดการศึกษา ขั้นพื้นฐาน มาตั้งแต่ปี พ.ศ. 2545 โดยมีการจัดตั้งศูนย์การเรียนรู้ภาษาอังกฤษในโรงเรียนมัธยมศึกษา ทั่วประเทศไทยจำนวน 80 แห่งเพื่อสนับสนุนการเรียนรู้ด้วยตนเอง แต่การเรียนด้วยตนเองในศูนย์ การเรียนรู้นั้น นักเรียนจำเป็นต้องได้รับการทำความเข้าใจและการฝึกที่เหมาะสม (เดธารามณีและชาญ, 2542; มิลเลอร์, 2543 และรุจิเกียรติกำจร, 2543) ผู้วิจัยจึงได้พัฒนาโปรแกรมการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ขึ้น เพื่อช่วยเตรียมนักเรียนให้สามารถเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเองอย่างมีประสิทธิภาพ การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้โปรแกรมการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ที่มีต่อเจตคติและพฤติกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย โดยเป็นการวิจัยเชิงทดลองแบบกลุ่มเดียว ที่ใช้วิธีจัดเก็บข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและคุณภาพ กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษา คือ นักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสระบุรีวิทยาคม ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2550 จำนวน 37 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองคือ โปรแกรมการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ ส่วนเครื่องมือที่ใช้เก็บข้อมูล คือ แบบสอบถามและบันทึกการเรียนรู้ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ความแตกต่างของเจตคติและพฤติกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเองก่อนและหลังการทดลอง คือ Paired samples t-test ส่วนข้อมูลจากบันทึกการเรียนรู้ใช้การวิเคราะห์เชิงคุณภาพ (Focused coding) ผลการวิจัยทั้งจากข้อมูลเชิงปริมาณและคุณภาพสรุปได้ว่า โปรแกรมการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ ส่งผลให้เกิดการเปลี่ยนแปลงเจตคติและพฤติกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเอง โดยกลุ่มตัวอย่างมีเจตคติที่ดีขึ้นต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเอง กล่าวคือนักเรียนกลุ่มตัวอย่างตระหนักถึงบทบาทในการเรียนรู้ด้วยตนเองและมีความมั่นใจในความสามารถของตนเองในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษมากขึ้น ส่วนข้อมูลเกี่ยวกับพฤติกรรมแสดงว่า กลุ่มตัวอย่างทำกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเองเพิ่มมากขึ้นและมีวิธีการเรียนที่เป็นระบบขึ้น ดังนั้นนักเรียนจึงควรได้รับการฝึกที่เน้นกลวิธีการเรียนรู้ เพื่อให้สามารถเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเองได้อย่างมีประสิทธิภาพ
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Created: 2007
Modified: 2553-11-12
Issued: 2010-11-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Ratree_Bo.pdf 1.52 MB264 2024-08-01 10:30:17
ใช้เวลา
0.024662 วินาที

Ratree Booranasanti
Title Contributor Type
Effects of using a strategy-based training program on attitudes and self-access English language learning behaviors of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratree Booranasanti
Jutarat Vibulphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jutarat Vibulphol
Title Creator Type and Date Create
Effects of English reading instruction based on the reader response approach on critical reading ability and critical thinking ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Arnuphab Ueai-chimplee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of using a strategy-based training program on attitudes and self-access English language learning behaviors of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Ratree Booranasanti
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of out-of-class English language learning activities, learning strategies, and attitudes towards autonomous English language learning of English program and regular program students in secondary schools
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Suparuthai Sumonwiriya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between affective variables, willingness to communicate in english, and englsih communication behaviors of Thai secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Hathairat Jongsermtrakoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of using an English language counseling program on self-directed learning of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Denchai Prabjandee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of content-based English lessons incorporating form-focused tasks on upper secondary school students’ content knowledge and grammatical knowledge
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Pitaya Thipwajana
วิทยานิพนธ์/Thesis
PROPOSED GUIDELINES FOR DEVELOPING PRIMARY ENGLISH TEACHER TRAINING PROGRAMS FOR PROVINCIAL TEACHER TRAINING COLLEGES KINGDOM OF CAMBODIA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Pum Chea
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF AN ENGLISH INSTRUCTION USING THE FLIPPED LEARNING APPROACH ON ENGLISH ORAL COMMUNICATION ABILITY AND MOTIVATION IN ENGLISH LEARNING OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Kriengkrai Sakulprasertsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
A MODEL OF RELATIONSHIPS BETWEEN BELIEFS ABOUT LANGUAGE LEARNING, LANGUAGE LEARNING STRATEGIES, PROFICIENCY, GENDER, AND EDUCATIONAL CONTEXT OF THAI UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Sirawit Apairach
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of different types of corrective feedback incorporating with teacher-student conference on upper escondary school students' english writing ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Jutarat Vibulphol
Kamonporn Ongphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of using graphic organizers on english reading ability of elementary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Jutarat Vibulphol
Rutai Sumniengsanoh
วิทยานิพนธ์/Thesis
The understanding and application of the communicative language teaching approach of secondary school teachers in Nakhonpathom Educational Service Area
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol;Brooks, David
Ploysongsang Panpothong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of usefulness and enjoy ableness of communicative English activities as perceived by lower secondary demonstration school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol;Brooks, David
Pornpun Vimooktalop
วิทยานิพนธ์/Thesis
DEVELOPMENT OF AN ENGLISH INSTRUCTIONAL MANAGEMENT MODEL BASED ON DIFFERENTIATED INSTRUCTION AND UNIVERSAL DESIGN TO ENHANCE ENGLISH LEARNING ACHIEVEMENT, SOCIAL SKILLS, AND LEARNING ENGAGEMENT OF UNDERGRADUATE STUDENTS WITH AND WITHOUT HEARING IMPAIRMENT IN INCLUSIVE ENGLISH CLASSROOMS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Jutarat Vibulphol;Siriluck Prongsantia
Samorn Suthipiyapathra
วิทยานิพนธ์/Thesis
An examination of the factors predicting verbatim plagiarism in English academic writing in Thai contexts
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Jutarat Vibulphol
Ratchada Phuchongcharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study of an english teacher learning community in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Hasakamon Duangmani
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of situational variables on willingness to communicate and English classroom communication behaviors of ninth grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Natthida Thong-Iam
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Exploration of Motivational Strategies, Beliefs, and Contextual Factors: A Case of Chinese EFL Teachers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Xiaosu Chen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students Motivation and Teachers Motivational Strategies in English Language Classrooms in Unstable Socio-political Contexts
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Hkawn San Nra
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of collocation vocabulary instruction on lower secondary school students' writing ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Waree Lerdejdecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
A model of willingness to communicate in English in Iranian EFL classroom context
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Jutarat Vibulphol
Azadeh Amirzadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of tiered English reading instruction on reading comprehension ability and opinions of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Piyawadee White
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of project-based English instruction on learner autonomy of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Suphawadee Suwannaphim
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of self-directed learning in online English reading of secondary school students attending CALL learner training
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jutarat Vibulphol
Suttiya Khongyai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 8
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,365
รวม 5,373 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 308,661 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,694 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 501 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 103 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 31 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 311,020 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212